اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ | مزایا و نکات مهم در بازاریابی تاثیرگذار

اینفلوئنسر مارکتینگ

فهرست مطالب

دیگر دورانی که برندها برای دیده شدن و گسترش فروش، سراغ بیلبورد ها و تبلیغات تلویزیونی یا آگهی های پر هزینه میرفتند به اتمام رسیده است و مخاطبان امروز به دنبال توصیه ها و اعتماد در انتخاب محصولات و خدمات هستند یکی از بهترین روش ها برای ایجاد اعتماد میان مخاطبان اینفلوئنسر مارکتینگ است

زمانی که محصولات برندی توسط فردی تاثیر گذار معرفی و توصیه شود احتمال خرید بیشتر خواهد شد و به همین دلیل است که اینفلوئنسر مارکتینگ به یکی از موثر ترین روش های بازاریابی در عصر دیجیتال تبدیل شده است

در ادامه این مقاله بیشتر به این موضوع پرداخته و از جنبه های متفاوتی این روش از دیجیتال مارکتینگ را مورد مطالعه قرار خواهیم داد.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست

به زبان ساده تر اینفلوئنسر مارکتینگ یعنی همکاری برندها با افراد تاثیر گذار( اینفلوئنسرها) در شبکه‌های اجتماعی برای معرفی محصولات یا خدمات. این افراد (که ممکن است فود بلاگر، گیمر، مربی ورزشی یا حتی یک کاربر خلاق باشند) جامعه ای از دنبال کنندگان دارند که به آنها اعتماد دارند.

زمانی که اینفلوئنسر محصولی را به فالورهایش پیشنهاد میدهد مخاطب او احساس میکند که پیشنهاد یک دوست را می‌شنود، نه یک تبلیغ خشک و رسمی!

این روش باعث میشود نرخ خرید یا آگاهی از برند بالاتر رود.

مزایا اینفلوئنسر مارکتینگ

مزایا اینفلوئنسر مارکتینگ

این روش تاکنون یکی از روش های بازاریابی نسبتا موفق بوده است زیرا در دنیای پر از تبلیغات امروز، مردم به دنبال حقایق و ارتباط انسانی هستند

اینفلوئنسر مارکتینگ در اغلب موارد نسبت به تبلیغات مستقیم جلب توجه بهتری به دنبال دارد زیرا اگر شخصی از تجربه واقعی اش بگوید ما بهتر توجه میکنیم

بیایید در ادامه چند دلیل موفقیت این روش را مرور کنیم

اعتماد سازی

در بیشتر موارد مردم به توصیه کسی که دنبال میکنند اعتماد دارند برای مثال اگر اینفلوئنسر بگوید من از این کرم استفاده کردم و راضی بودم تاثیرش میتواند چند برابر یک بنر تبلیغاتی باشد

هدف گیری دقیق

بازاریابی تاثیرگذار این امکان را میدهد که برند بتواند دقیقا همان گروهی را هدف قرار دهد که به محصولاتش علاقه‌مند هستند برای مثال برندهای آرایشی بهداشتی سراغ بیوتی بلاگرها میروند یا برندهای ورزشی با فیتنس بلاگرها همکاری میکنند.

هزینه کمتر در مقابل بازدهی

بر خلاف تبلیغات سنتی، کمپین‌های اینفلوئنسری معمولا به بودجه های نجومی نیاز ندارند(البته به استثنای اینفلوئنسر هایی که شهرت زیاد یا مخاطبان گسترده تری دارند) و حتی همکاری با چند میکرو اینفلوئنسر(افرادی با فالوور کمتر ولی تعامل بالا) میتواند نتایج چشمگیری داشته باشد.

محتواهای ارگانیک و خلاقانه

این روزها اینفلوئنسرها بلدند چطور تبلیغات را در قالب محتوای روزمره‌شان بگنجانند مثلا در قالب ولاگ، چالش یا یک گفتگوی ساده و صمیمانه طوری که حتی تبلیغ به نظر نرسد.

انواع اینفلوئنسر ها

انواع اینفلوئنسر ها

همانطور که میدانید همه اینفلوئنسر ها مثل همدیگر نیستند و معمولا آنها را به چهار دسته تقسیم میکنند:

نوع

تعداد فالوور

ویژگی اصلی

مگا اینفلوئنسر

بالای یک میلیون

مشهور و گسترده، مثل سلبریتی‌ها

ماکرو اینفلوئنسر

100هزار تا 1 میلیون

حوزه مشخص با نفوذ بالا

میکرو اینفلوئنسر

10 هزار تا 100 هزار

تعامل بالا و نزدیک با مخاطبان

نانو اینفلوئنسر

زیر 10 هزار

وجود حس صمیمیت و اعتماد زیاد

نکته جالب توجه اینکه گاهی نانو و میکرو اینفلوئنسرها تاثیرگذار تر از مگا اینفلوئنسرها هستند چون مخاطبانشان آنها را واقعی تر میدانند.

چگونه در اینفلوئنسر مارکتینگ موفق باشیم؟

چگونه در اینفلوئنسر مارکتینگ موفق باشیم

اینفلوئنسر مارکتینگ فقط پیدا کردن فردی با فالور های زیاد نیست موفقیت در این شیوه از انواع بازاریابی یعنی پیدا کردن فرد مناسب برای برند. که بتواند بیشترین بازدهی را برای برند رقم بزند. در ادامه به چند نکته طلایی که میتواند درصد موفقیت شما را بالاتر ببرد میپردازیم:

هماهنگ بودن با ارزش های برند

اینفلوئنسر باید با هویت و ارزش های برند هماهنگ باشد. مثلا اگر برند شما دوستدار محییط زیست است همکاری با کسی که سبک زندگی لوکس و پر مصرف دارد نتیجه معکوس می‌دهد.

حفظ صداقت و اصالت

مخاطبان بلافاصله متوجه تبلیغ مصنوعی میشوند. اگر اینفلوئنسر تجربه واقعی اش را بگوید حتی اگر کاملا مثبت نباشد مخاطب بیشتر اعتماد میکند.

تحلیل داده‌ها

به جای توجه به تعداد فالوور به نرخ تعامل دقت کنید چند درصد از دنبال کنندگان واقعا لایک، کامنت یا اشتراک گذاری می‌کنند.

همکاری دو طرفه

بهترین کمپین های اینفلوئنسر مارکتینگ زمانی ساخته میشوند که برنئد و اینفلوئنسر باهم ایده بدهند زیرا این همکاری میتواند به ایده ها و محتواهای خلاقانه تری منجر شود

گام های راه اندازی یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق

گام های راه اندازی یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق

در ادامه گام هایی را پیشنهاد میدهیم که به شما کمک کند کمپین های موفق تری راه اندازی کنید.

هدفگذاری واضح

ابتدا مشخص کنید هدفتان چیست این هدف میتواند افزایش آگاهی از برند ، افزایش فروش یک محصول خاص، جذب فالوور، تعامل یا برندینگ بلند مدت باشد

تعیین مخاطب هدف

در این مرحله باید بدانید مخاطبان شما چه کسانی هستند در این شناخت اطلاعاتی همچون سن، جنسیت، منطقه جغرافیایی، سطح درآمد، علایق، رفتار رسانه ای و… از جمله مواردی است که در انتخاب اینفلوئنسر کمک میکند.

انتخاب شبکه اجتماعی

در این مرحله باید با توجه به برند و حوزه کاریتان شبکه اجتماعی مناسبی را انتخاب کنید با توجه به شناختی که از مخاطبان خود دارید میتوانید تشخیص دهید که مخاطبان شما بیشتر در کدام شبکه اجتماعی حضور فعال دارند. برای مثال اینستاگرام برای برندهای پوشاک یا آرایشی مناسب است در حالی که برای بیزینس های B2B لینکدین پلتفرم مناسب تری است.

انتخاب اینفلوئنسر مناسب

اینفلوئنسر مناسب را انتخاب کنید. موارد زیر را میتوانید برای انتخاب بهتر مورد بررسی قرار دهید:

  • بررسی میزان انطباق (موضوع، سبک، ارزش ها)
  • معیارهای کیفی (تداوم، کیفیت محتوا، صداقت)
  • معیارهای کمی (تعداد دنبال کنندگان، نرخ تعامل، دسترسی مخاطبان)
  • ترجیح به همکاری های پیشین موفق
  • بررسی سوابق اخلاقی، حواشی و اعتبار
  • میزان بودجه

طراحی قرارداد و شرایط همکاری

اگر میخواهید این نوع همکاری با اطمینان بیشتری شکل گیرد میتوانید برای این همکاری قرارداد نیز داشته باشید در این قرارداد باید مدت همکاری، تعداد و نوع محتوا، گزارش دهی، حقوق مالی، حق تغییر محتوا و کنترل نهایی مشخص شود

تدوین استراتژی محتوا

حال باید محتوایی که قرار است اینفلوئنسر مد نظر شما منتشر کند آماده کنید.

بهتر است به اینفلوئنسر آزادی دهید تا پیام را به زبان خودش بگوید، اما چارچوب کلی برند را به او بدهید.

توصیه میشود از محتواهای ترکیبی مانند داستانی ، آموزشی و نمایشی استفاده کنید به ویژه محتواهایی که تعامل ایجاد کند مانند مسابقه، چالش یا پرسش و پاسخ

نظارت و اجرا

طی دوره کمپین باید نظارت کنید که آیا محتوا به موقع منتشر میشود؟ آیا کیفیت محتوا مناسب است؟ تعامل مخاطبان چگونه است؟ بازخوردی که از مخاطبان میگیرید چیست؟

برای این کار میتوانید از ابزارهای تحلیل شبکه های اجتماعی برای مانیتوینگ استفاده کنید.

تحلیل و ارزیابی

پس از اینکه محتوای شما منتشر شد میتوانید از ابزارهای تحلیل شبکه های اجتماعی که برای مانیتورینگ مفید است
همچنین در این مرحله باید معیار هایی همچون نرخ تعامل(لایک، کامنت، اشتراک گذاری) ، تعداد بازدید، تعداد کلیک روی لینک یا صفحه محصول، هزینه به ازای هر مشتری و نرخ بازگشت سرمایه را مورد بررسی و تحلیل قرار دهید.
به علاوه بررسی معیارهای کیفی را نیز فراموش نکنید و مواردی همچون نظرات و کامنت های مخاطبان را تحلیل کنید.

سخن پایانی

حال دیگر تبلیغات صرف کافی نیست بلکه مردم به دنبال داستان، تجربه و توصیه واقعی هستند. همکاری با اینفلوئنسر مناسب میتواند برند را در ذهن و دل مخاطبان ماندگار کند.

با این حال موفقیت در اینفلوئنسر مارکتینگ تنها با انتخاب یک فرد مشهور و با فالوور بالا حاصل نمیشود، بلکه به استراتژی دقیق، شناخت درست از مخاطب، صداقت در پیام و همکاری هوشمندانه میان برند و اینفلوئنسر وابسته است.

در نهایت میتوان گفت اینفلوئنسر مارکتینگ اصولی، فقط یک ابزار تبلیغاتی نیست بلکه راهی برای ساختن اعتماد، تعامل و ارتباط ماندگار با مشتریان است. برندهایی که این موضوع را درک کرده و به درستی اجرا کنند، آینده ای روشن تر در بازار رقابتی دیجیتال خواهند داشت.

تصویر فاطمه مهدیان

فاطمه مهدیان

تصویر فاطمه مهدیان

فاطمه مهدیان

اشتراک گذاری:

آخرین نوشته ها

برندسازی مشترک
Co Branding یا برندسازی مشترک چیست؟
اینفلوئنسر مارکتینگ
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ | مزایا و نکات مهم در بازاریابی تاثیرگذار
مارکتینگ اتومیشن
مارکتینگ اتومیشن چیست؟ +مزایا، ابزارها و استراتژی‌ها
انواع بازاریابی
انواع بازاریابی | مهمترین تکنیک ها و روش های مارکتینگ
قیف بازاریابی
قیف بازاریابی چیست؟ | راهنمای جامع مراحل Marketing funnel
پرفورمنس مارکتینگ
پرفورمنس مارکتینگ چیست؟ | انواع روش‌های بازاریابی عملکرد
تبدیل عکس به ویدیو با هوش مصنوعی
ابزارهای رایگان تبدیل عکس به ویدیو با هوش مصنوعی آنلاین

آخرین نوشته ها:

برندسازی مشترک
اینفلوئنسر مارکتینگ
مارکتینگ اتومیشن
انواع بازاریابی

دیدگاه ها:

0 0 رای ها
امتیاز مقاله
guest
0 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها