بازاریابی در سالهای اخیر با سرعتی خیره کننده دستخوش تغییر شده است. کسب و کارها دیگر تنها به تبلیغات سنتی یا کمپین های پر هزینه ی بدون قابلیت سنجش بسنده نمیکنند؛ بلکه به دنبال بازدهی قابل اندازه گیری و پرداخت بر اساس نتیجه هستند. اینجا جایی است که پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملکرد وارد میشود.
در این مقاله به این نوع بازاریابی، اهمیت آن، روش های مختلف آن و همچنین تفاوت آن با دیجیتال مارکتینگ میپردازیم.
پرفورمنس مارکتینگ چیست؟

پرفورمنس مارکتینگ یکی از انواع بازاریابی دیجیتال است که در آن تبلیغ دهنده تنها زمانی هزینه پرداخت میکند که اقدام مشخصی توسط کاربر انجام شود. این اقدام میتواند شامل کلیک روی تبلیغ، نصب اپلیکیشن، پر کردن فرم، ثبت نام در خبرنامه یا خرید محصول باشد. به عبارت دیگر، در این روش هزینه تبلیغات تنها زمانی پرداخت میشود که نتیجه ای واقعی حاصل شده باشد.
اهمیت پرفورمنس ماکتینگ
- قابلیت اندازه گیری: بر خلاف سایر روش های تبلیغاتی، در بازاریابی عملکرد میتوان هر کلیک، نمایش و خرید را ردیابی کرد این دادهها به کسب و کارها کمک میکند تصمیمهای دقیقتری بگیرند.
- بهینه سازی بودجه: دیگر مزیت پرفورمنس مارکتینگ نسبت به دیگر روش های تبلیغاتی کاهش ریسک تبلیغات و در نتیجه بهینه سازی بودجه تبلیغاتی است زیرا پرداخت صرفا بر اساس نتیجه است و ریسک هدر رفت بودجه تبلیغاتی به حداقل میرسد
- انعطافپذیری بالا: در اغلب موارد در پرفورمنس مارکتینگ امکان توقف، تغییر یا مقیاسپذیری کمپینها در لحظه وجود دارد.
- شفافیت و پاسخگویی: در این روش از بازاریابی برندها میتوانند بازگشت سرمایه (ROI) خود را به صورت واضح و مستند مشاهده کنند.
مطلب پیشنهادی: نورومارکتینگ
انواع روش های پرداخت در پرفورمنس مارکتینگ

بازاریابی عملکرد بر اساس اهداف کمپین به چند مدل تقسیم میشود:
- CPC (Cost Per Click): دراین روش به ازای هر کلیک هزینه دریافت میشود.
- CPM (Cost Per Mille): به ازای هر بار نمایش تبلیغ در این روش هزینه پرداخت میشود.
- CPA (Cost Per Action): پرداخت زمانی انجام میگیرد که کاربر اقدامی خاص مثل خرید یا ثبتنام انجام دهد.
- CPL (Cost Per Lead): پرداخت به ازای هر سرنخ (لید) که واجد شرایط نیز باشد انجام خواهد گرفت.
- CPI (Cost Per Install): این روش مخصوص اپلیکیشنها است و پرداخت به ازای هر نصب موفق انجام میگیرد.
کانالها و ابزارهای پرفورمنس مارکتینگ

برای اجرای پرفورمنس مارکتینگ از کانال های متنوعی استفاده میشود:
- تبلیغات کلیکی: پرداخت به ازای هر کلیک مانند گوگل ادز
- شبکه های اجتماعی: اجرای تبلیغات هدفمند در اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین و…
- بازاریابی وابسته: یا افیلیت مارکتینگ مانند همکاری با ناشران یا وبسایتها برای جذب مشتری
- ایمیل مارکتینگ عملکردی: ارسال ایمیل به مخاطبان هدفمند با قابلیت ردیابی نتایج.
- تبلیغات نیتیو و نمایشی: تبلیغاتی که به طور طبیعی در بستر محتوا نمایش داده میشود.
- اینفلوئنسر مارکتینگ نتیجه محور: همکاری با اینفلوئنسرها با پرداخت بر أساس فروش یا اقدام کاربر.
تفاوت پرفورمنس مارکتینگ با بازاریابی سنتی
در بازاریابی سنتی (مانند تبلیغات تلویزیونی یا بیلبورد) برند هزینه ای ثابت پرداخت میکند، صرف نظر از اینکه چه تعداد از افراد واقعا به مشتری تبدیل شوند. اما در پرفورمنس مارکتینگ، همه چیز قابل سنجش و نتیجه محور است؛ یعنی تبلیغ دهنده فقط وقتی میپردازد که یک تعامل واقعی اتفاق افتاده باشد.
تفاوت پرفومنس مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ

یکی از سوالات رایجی که در فضای مارکتینگ مطرح است تفاوت پرفورمنس مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ است و ما میدانیم که این دو کاملا یکسان نیستند در ادامه به تفاوت این دو میپردازیم:
- دیجیتال مارکتینگ شامل هر نوع فعالیت بازاریابی در فضای آنلاین است؛ مانند سئو، بازاریابی محتوایی، تبلیغات در سوشال مدیا، ایمیل مارکتینگ و… در این روش ها لزوما همه فعالیت ها قابل اندازهگیری دقیق نیستند.
- پرفورمنس مارکتینگ یک رویکرد نتیجه محور در دل دیجیتال مارکتینگ است. در این مدل، کسب و کار تنها زمانی هزینه میکند که نتیجه مشخص (کلیک، خرید، لید و…) رخ داده باشد.
اگر بخواهیم به زبان ساده تفاوت پرفورمنس مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ را بیان کنیم باید بگوییم دیجیتال مارکتینگ همانند چتری بزرگ است و بازاریابی عملکرد یکی از رویکردهای هوشمندانه زیر آن چتر.
استراتژی بازاریابی عملکردی

پرفورمنس مارکتینگ نیز مانند هر روش دیگر در دنیای مارکتینگ نیاز به برنامه ریزی و تدوین استراتژی دارد و برای موفقیت در پرفورمنس مارکتینگ باید یک استراتژی هوشمند طراحی کرد در ادامه مراحل تدوین استراتژی بازاریابی عملکرد را بیان میکنیم:
تعیین اهداف واضح
همه چیز باید از اینجا شروع شود! پیش از هرچیزی باید بدانید چه هدفی از پرفورمنس مارکتینگ دارید. هدف شما افزایش فروش است؟ جذب لید؟ نصب اپلیکیشن؟ هدف شما هرچه باشد باید در اولین مرحله از بازاریابی عملکرد مکتوب شود و سایر مراحل در راستای هدف پیش رود.
انتخاب کانال مناسب
الزاما تمامی کانال های پرفومنس مارکتینگ نمیتوانند برای کسب و کار شما موثر باشند در واقع بسته به نوع کسب و کار و پرسونای مخاطب، کانالهای موثر انتخاب میشوند.
طراحی قیف بازاریابی
همانطور که میدانید در ابتدا افراد زیادی وارد قیف بازاریابی میشوند و پس از طی کردن مسیری در انتها تبدیل به مشتری خواهند شد و در این مسیر شاهد ریزش تعداد زیادی از افرادی که در ابتدا وارد این قیف شده اند هستیم، در بازاریابی عملکرد بهتر است این مسیر را از آگاهیرسانی تا تبدیل به مشتری برای کاربر طراحی شود.
بودجه و شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) را تعیین کنید

هزینه تبلیغات واقع بینانهای تعیین کنید و مشخص کنید کدام معیارهای عملکرد (KPI) بیشترین اهمیت را دارند (مثلا هزینه به ازای هر جذب، هزینه به ازای هر کلیک و…)
استفاده از ابزارهای تحلیل و بهینهسازی
در این مرحله باید مطمئن شوید که پلتفرم ردیابی یا تنظیمات تحلیلی برای نظارت بر کمپینهای خود دارید، ابزارهایی مانند گوگل آنالتیکس یا پلتفرم های اتوماسیون مارکتینگ برای ردیابی و بهبود کمپین ضروری هستند.
بهینه سازی مداوم
پرفورمنس مارکتینگ یک فرایند ایستا نیست و داده ها باید به صورت مداوم تحلیل و کمپینها اصلاح شوند. بنابراین داده های لحظه ای را زیر نظر داشته باشید.
به خاطر داشته باشید که اولین تلاش ها ممکن است بهترین نباشند و اگر تبلیغ خاصی عملکرد ضعیفی داشته باشد میتوانید تغییر جهت دهید در واقع تکرار و اصلاح مداوم، کلید موفقیت است و باید در بازاریابی عملکرد گنجانده شود تا بازگشت سرمایه به حداکثر برسد.
مطلب پیشنهادی: دیجیتال مارکتینگ پلن چیست؟
نقش هوش مصنوعی در بازاریابی عملکرد
حتی بازاریابان متخصص هم این توانایی را ندارند که به صورت دستی صدها تبلیغ را به صورت 24 ساخته و 7 روز هفته ردیابی و تنظیم کنند. خوشبختانه، اینجاست که هوش مصنوعی میتواند به عنوان ابزاری برای کمک به بازاریابان وارد عمل شود تا بار کار را سبک تر کند.
در واقع سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی میتوانند انبوهی از دادههای کمپین ها را در یک لحظه بررسی کنند، به صورت خودکار روند ها را تشخیص بدهند و … در حالی که انسانها میتوانند به طور واضح خلاقیت را به یک کمپین اضافه کنند و ان را جذاب تر و خلاق تر سازند اما توانایی لازم برای تجزیه و تحلیل داده ها در این مقیاس را ندارند.
این اتوماتیک سازی به وسیله ابزارهای هوش مصنوعی میتواند زمان بازاریابان را آزاد تر کند تا روی عناصر دیگر استراتژی بازاریابی خود که نیاز به خلاقیت و هوش انسانی دارد تمرکز بیشتری داشته باشند و وظایف تکراری و پیش پا افتاده را به هوش مصنوعی بسپارند.
هوش مصنوعی علاوه بر انجام کارهای تکراری و پردازش میتواند بینش ها و پیشنهادات ارزشمندی ارائه دهد برای مثال هوش مصنوعی ممکن است متوجه شود که یک تبلیغ به طور مداوم در بین مخاطبان خاص از تبلیغ دیگری بهتر عمل میکند و شما میتوانید ان را طوری تنظیم کنید که به طور خودکار بخش بیشتری از بودجه را به آن نوع تبلیغ با عملکرد بالا اختصاص دهد.
این سرعت در پردازش که مبتنی بر داده است، به کسب و کارها کمک میکند تا کمپینهای بازاریابی عملکردی خود را بدون از دست دادن فرصتهای حیاتی، به دقت تنظیم کنند.
مطلب پیشنهادی: مارکتینگ اتومیشن
سخن پایانی
پرفورمنس مارکتینگ امروز به یکی از اصلی ترین رویکرد های بازاریابی دیجیتال تبدیل شده است. این روش به برندها کمک میکند به جای حدس و گمان، بر پایه داده های واقعی تصمیم بگیرند و بودجه تبلیغاتی خود را هوشمندانه تر خرج کنند. در واقع یک رویکرد نتیجهمحور، دادهمحور و کمریسک است که میتواند بازاریابی دیجیتال شما را به سطحی بالاتر برساند.
پرفورمنس مارکتینگ همان چیزی است که بازاریابی را از یک هزینه مبهم به یک سرمایهگذاری قابل پیشبینی و سودآور تبدیل میکند.
سوالات متداول
تفاوت پرفورمنس مارکتینگ با دیجیتال مارکتینگ در چیست؟
تفاوت اصلی آن با دیجیتال مارکتینگ این است که در این روش، هزینه صرفا بر اساس نتیجه واقعی پرداخت میشود و در واقع میتوان آن را عضوی مهم از دیجیتال مارکتینگ دانست.
مزایای بازاریابی عملکرد چیست؟
اگر به دنبال مدیریت هوشمند بودجه تبلیغاتی، افزایش نرخ تبدیل و بهبود ROI هستید، پرفورمنس مارکتینگ یکی از بهترین گزینهها برای شما است.

